Streszczenie
Dotychczasowe próby usystematyzowania zasad odpowiedzialności społecznej uczelni w polskich realiach opierały się na systemach korporacyjnych. Jednak implementacja zasad korporacyjnych w przestrzeni uniwersytetu jest nieuzasadniona z punktu widzenia odmiennych celów, jakie ma uczelnia, wobec tych, do których dążą podmioty gospodarcze. Spoglądając na sektor biznesu, gdzie koncepcja odpowiedzialności społecznej o wiele prężniej się rozwija, okazuje się, że działania prowadzone w oparciu o strategię danej organizacji są najbardziej efektywne. Strategiczne zasady odpowiedzialności społecznej w przypadku podmiotów biznesowych powstały w wyniku przypisania ich do konkretnych zadań, jakich podejmuje się przedsiębiorstwo. Taka sama strategia wyznaczania zasad odpowiedzialności powinna być przyjęta przez uczelnie wyższe. Celem opracowania jest próba wyznaczenia norm do zarządzania społeczną odpowiedzialnością uczelni.
Social responsibility as management strategy of the university
Summary
Previous attempts to systematize the principles of social responsibility of Polish universities were based on corporate systems. However, the implementation of corporate rules in the university space is unjustified from the point of view of the different goals that the university has to those towards which the business is pursuing. Looking at the business sector, where the concept of social responsibility is much more evolving, it turns out that strategic implementation is based on the strategies of the organization. Strategic principles of corporate social responsibility in the case of business entities have arisen as a result of assigning them to specifi c tasks undertaken by the enterprise. The same strategy for setting the rules of responsibility should be adopted by universities. The aim of this study is to try to set standards for managing the university’s social responsibility.
Wioleta Gaweł – doktorantka Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Zainteresowania naukowe kieruje w stronę CSR, społecznej odpowiedzialności uczelni, edukacji globalnej i zarządzania zasobami ludzkimi. W swoich pracach duży nacisk kładzie na rolę człowieka w ekonomii. Ceni interdyscyplinarne podejście do problemów społecznych i dialog różnych środowisk. Aktywnie podąża za nowymi nurtami w obszarze swoich zainteresowań.