Streszczenie
Celem tekstu jest zaprezentowanie najważniejszych działań księcia Franciszka Ksawerego Druckiego-Lubeckiego w latach 1821–1830, zmierzających do rozwoju transportu rzecznego w Królestwie Polskim, które było wówczas w unii personalnej z Rosją. W artykule opisano kwestie takie, jak negocjacje Lubeckiego z rządem pruskim dotyczące taryfy celnej oraz niektóre z pomysłów księcia na zacieśnienie regionalnej współpracy z Cesarstwem Rosyjskim (np. użycie lekkich wozów – kibitek – do stworzenia alternatywy dla handlu wiślanego czy też budowa Kanału Augustowskiego). Poruszono też kwestię roli transportu wodnego w procesie uprzemysłowienia oraz jego znaczenia w handlu solą na terenie Królestwa Polskiego. Podstawowym źródłem informacji wykorzystanych w tekście jest korespondencja między Druckim-Lubeckim a ministrami sekretarzami stanu w Petersburgu. Fakt, że książę Drucki-Lubecki pisał w swoich listach o wyżej wspomnianych projektach, świadczy o ich ważnej roli w ogólnym programie rozwoju gospodarczego Królestwa Polskiego.
Inland navigation in the Kingdom of Poland 1815–1830, and economic policy of Minister of the Treasury, prince Franciszek Ksawery Drucki-Lubecki
Abstract
The purpose of this research is presenting main actions undertaken over the period 1821–1830 by prince Xawery Drucki-Lubecki to develop inland waterway transport of the Kingdom of Poland staying in a personal union with Russian Empire. This has been done by examining questions such as Lubecki’s negotiations with prussian government concerning a tariff, and some of his ideas designed to pull together a regional cooperation with the Russian Empire (an alternative way of transport by means of light wagons and construction of the Augustów Canal). Another question mentioned in the research is the role of a waterway transport in the industrialisation process and in the salt trade in the Kingdom of Poland. A primary source of information used for the purpose of the research was the voluminous correspondence between Drucki-Lubecki and minister secretary state in Petersburg. Fact, that prince Drucki-Lubecki mentioned some of his aforesaid projects in his letters, shows their importance in the general plan
of economic development of the Kingdom of Poland.