Streszczenie
Wśród dzieł zakwalifi kowanych przez Umberto Eco jako otwarte szczególne miejsce zajmują wytwory artystyczne reprezentujące sposób istnienia łączony przez niego z kategorią otwarcia drugiego stopnia, zarezerwowaną dla dzieł fizycznie domkniętych, które zostały zdefi niowane przez włoskiego semiotyka jako źródła przekazów o strukturze wieloznacznej. W niniejszych rozważaniach podjęto próbę określenia cech takich utworów na
podstawie przesłanek zawartych w Dziele otwartym Eco, uwzględniając istnienie stosunku percepcyjnego dzieło–odbiorca determinowanego przez właściwości strukturalne przekazu artystycznego. Dzięki temu możliwe stało sięokreślenie, jakie czynniki sprzyjają wzmocnieniu jednoznaczności przekazu muzycznego, a tym samym – na zasadzie przeciwieństwa w stosunku do niej opis okoliczności prowadzących do zwiększenia jego wieloznaczności.
Category of ambiguity of the musical message in the light of Umberto Eco’s open work concept
Abstract
Among the works classifi ed by Umberto Eco as open, a special place is taken by the artistic works representing the way of existence connected with the category of the openness of the second degree, reserved for physically closed works. Such works were defi nedby the Italian semiotician as sources of transmissions of ambiguous structure. In the article, attempts were made to determine the characteristics of such works on the basis of the propositions from Eco’s Open Work, taking into account the existence of the perceptual work-recipient relationship determined by the structural
properties of the artistic transmission. Thereby, it became possible to determine what factors foster the unambiguity of the musical message and, by means of contrast, the description of circumstances leading to its increased ambiguity.